اهمیت استفاده از کابل های مقاوم دربرابر انتشارشعله (Flame Retardant) و کابل های مقاوم دربرابرآتش (Fire Resistant)

همان گونه که می‌دانیم آتش سوزی از نظر خسارات جانی و مالی هزینه بالایی دارد و عامل اصلی تخریب می‌باشد اما باید این نکته را در نظر بگیریم یکی از دلایل اصلی مرگ، استنشاق گاز‌های سمی و وجود دودهای متراکم که باعث اختلال در شناسایی راه‌های فرار می‌باشد است. همچنین باید در نظر داشت اگر عملکرد سیم و کابل با تخریب شدن به خطر بیفتد سیستم‌های اضطراری تجهیزات آتش نشانی، تجهیزات اعلام حریق، تجهیزات تهویه، آسانسور و… عملا بی‌فایده هستند. کابل‌های مقاوم در برابر آتش و مقاوم در برابر انتشار شعله مزایا و کاربرد‌های متفاوتی دارند. بنابراین بسته به نیاز و اهداف استفاده، می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. این دسته از کابل‌ها معمولا سطح بالایی از ایمنی را تضمین و حوادث آتش سوزی و انفجار را محدود و آسیب به افراد و اموال را به حداقل می‌رسانند.

آشنایی با ساختار کلی سیم و کابل

تفاوت بین کابل‌های مقاوم در برابر انتشار شعله و مقاوم در برابر آتش :

 

کابل‌های مقاوم دربرابر انتشارشعله (Flame Retardant)

به کابل‌هایی گفته می‌شود که وقتی در معرض شعله قرار می‌گیرند می‌سوزند و با حذف نمودن منبع شعله فقط در محدوده‌ی کوچکی پخش می‌شوند و به سایر نقاط منتقل نمی‌شوند و پس ازمدت کوتاهی آتش ایجاد شده خاموش می‌شود و با وجود قطع مدار می‌تواند از گسترش آتش جلوگیری و از آسیب به سایر تجهیزات مختلف محفاظت کند.

تفاوت بین کابل‌های مقاوم در برابر انتشار شعله و مقاوم در برابر آتش :

 

استاندارد تست کابل‌های مقاوم در برابر انتشار شعله

استانداردIEC 60332-1،2  و IEC 60332-3 به بررسی مقاومت کابل در برابر انتشار شعله در طول کابل می‌پردازد و دارای گروه‌های متفاوتی می‌باشد.

استاندارد تست کابل‌های مقاوم در برابر آتش

 
 
 
 
 
 
 
کابل‌های مقاوم دربرابر آتش  (Fire Resistant)

کابل‌های مقاوم دربرابر آتش برای حفظ یکپارچگی مدار طراحی شده‌اند و برای مدت زمان مشخصی، تحت شرایط تعریف شده دراستاندارد به کار خود ادامه می‌دهند به این صورت که یک یا چند لایه نوار میکا روی هادی پیچیده شده است که از تماس هادی فاز به فاز و یا هادی فاز به زمین حتی پس از سوختن عایق جلوگیری شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کابل این است که هنگام سوختن کم دود هستند و گازهای اسیدی و کشنده تولید نمی‌کنند. عملکرد اصلی کابل‌های مقاوم در برابرآتش، تامین برق در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی است.

این دسته از کابل‌ها در صورت آتش سوزی بلافاصله قطع نمی‌شوند و همچنان برق را در مدار سیستم‌های اضطراری مانند آسانسور، پمپ‌های آتش نشانی، تجهیزات کنترل دود و سیستم‌های اعلام حریق هدایت می‌کنند  به دلیل این که :

  • به مردم زمان داده شود تا ساختمان را تخلیه کنند.
  • آتش نشانان از تجهیزات خود برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند.
  • در مواقع اضطراری به طور موثر ارتباط برقرار باشد.

استاندارد تست کابل‌های مقاوم در برابر آتش

مطابق با استاندارد BS 6387  (Cat CWZ)

این استاندارد سطح ولتاژ 300/500 ولت و 450/750 ولت را پوشش می‌دهد و بر اساس 3 پروتکل W ،C و Z تعیین شده است که شرایط  تست آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد :

گروهC : مقاومت در برابر آتش و حفظ یکپارچگی مدار در دمای 950 درجه سانتی گراد به مدت 180 دقیقه
گروهW : مقاومت در برابر آتش و آب و حفظ یکپارچگی مدار در دمای 650 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه
گروهZ : مقاومت در برابر آتش و شوک مکانیکی و حفظ یکپارچگی مدار در دمای 950 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه مطابق با استاندارد IEC 60331-21

در این روش یک نمونه کابل با ولتاژ نامی مشخص به منبع برق متصل می‌شود و به مدت 90 دقیقه در دمای 750 درجه سانتیگراد زیر شعله قرار می‌گیرد. پس از پایان مدت زمان ذکر شده شعله باید خاموش شود و جریان به مدت 15 دقیقه برقرار و کابل یکپارچگی مدار خود را حفظ کند و بعد از آن خاموش شود.

کاربرد :

مورد استفاده در ساختمان‌های عمومی، مدارس، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌ آهن زیرزمینی و زمینی، فروشگاه‌های بزرگ، سینماها، هتل‌ها، و مراکز کامپیوتری و همچنین کشتی‌های دریایی و محیط‌های خطرناک مانند سکوهای نفت و گاز است.

نتیجه‌گیری :

با وجود تشابه اسمی، تفاوت عمده ایی درعملکرد این دو وجود دارد. لذا انتخاب و استفاده درست از آنها نقش مهمی در جلوگیری از آتش سوزی و خسارت‌های جبران ناپذیر آن، و نیز کمک به شانس فرار و زنده ماندن افراد دارد. بر این اساس، توجه به انتخاب مناسب و استفاده بهینه از انواع سیم و کابل‌ها، برای اطمینان از عملکرد بهتر و پایداری در سیستم‌ها امری حیاتی است که شرکت تولیدی سیم و کابل سیمیا با افتخار می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها برای شما عزیزان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *